Laatst bijgewerkt op 28 september 2025 door Bestemming Patagonië
Wil je een camper huren voor je roadtrip in Patagonië? Met een camper ben je flexibel, je kunt onderweg overnachten, in het wild of op een eenvoudige camping. Reizen met de camper geeft je vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, midden in de natuur van een van de mooiste plekken ter wereld. Maar het huren van een camper is niet goedkoop en dus is het belangrijk om je te verdiepen in de camper die het beste bij jou en bij je reis past. In deze blog zetten we een aantal zaken voor je op een rijtje om je te helpen bij het voorbereiden van jouw camperreis door Patagonië.
Type campers
Er zijn verschillende typen campers, van eenvoudige modellen tot modellen met toilet en douche. In het algemeen geldt dat de goedkoopste campers een eenvoudig interieur hebben zonder toeters en bellen. Je kunt er in koken, slapen en schuilen tegen de regen. Dat is het belangrijkste.
Auto met daktent
Een 4×4 auto met daktent is het instapmodel onder de campers (we noemen ‘m voor het gemak camper). De wendbaarheid van een gewone auto, maar toch voldoende ruimte om er met twee personen mee te reizen en in te slapen. Je slaapt in een tweepersoonsbed, in een tent bovenop de auto. Dit is een voordelige manier van reizen met eigen vervoer.
Naast een gunstige prijs, is het voordeel van een auto met daktent dat je off-road mag rijden en je dus op plekken kunt komen waar je met een camperbusje of gewone auto niet kunt of mag komen.

Oktober en november zijn goede maanden om in Patagonië te reizen. Het is lente! De natuur ontwaakt, velden staan vol kleurrijke bloemen en de dagen zijn lang. Toch is er een keerzijde als je reist met een auto met daktent.
In deze maanden is het weer onvoorspelbaar. De temperaturen kunnen ’s nachts flink dalen tot standje ijskoud en de beruchte Patagonische wind blaast je soms bijna van je sokkel. Regen is geen uitzondering. Overnachten in een tent met klapperend doek en verkleumd koken achter de auto worden onderdeel van het avontuur. Een goede voorbereiding is dus essentieel.
Als je reist met een auto met daktent, zorg er dan voor dat je uitrusting in orde is. Regel via de verhuurder een goede kampeeruitrusting, warme slaapzakken en genoeg dekens. Zorg zelf voor stevige wind- en waterdichte kleding. Vind je comfort belangrijk? Overweeg dan om een camperbusje met verwarming te huren. Dit kan je reis een stuk aangenamer maken in de frisse, soms gure lente van Patagonië.
Compacte camper
De compacte camper vult het gat tussen de auto met daktent en het camperbusje. Dit type is gebouwd op de basis van een kleine bestelbus, vergelijkbaar met de Volkswagen Caddy, de Citroën Berlingo en de Chevrolet N400 (Max). Over de laatste zijn enkele leden van onze WhatsApp community enthousiast. Dit model is populair en wordt door meerdere verhuurders aangeboden.

De Chevrolet N400 Max (2WD, handgeschakeld) is een tweepersoons camper die geschikt is voor de reiziger zonder veel eisen. Het busje is eenvoudig ingericht en precies groot genoeg om in te slapen. Het bed is afgestemd op onze Europese lengtes, ongeveer 1,50 × 2,00 m, waardoor twee volwassenen erin kunnen slapen. De camper heeft verder voorzieningen voor koken, een koelbox of kleine koelkast, elektriciteit via stopcontacten en verlichting, een zonnepaneel, en een gootsteen. Ook verwarming is aan boord 🥶. Je kunt niet rechtop staan en je moet de zitruimte elke avond ombouwen tot slaapruimte. Zeker tijdens lange reizen kan dit laatste je gaan tegenstaan.
Kijk voor aanbieders van compacte campers op Camperverhuurder in Patagonië.
Camperbusje
Wil je net iets meer comfort dan een compacte camper maar stel je nog steeds geen hoge eisen aan luxe en zoek je een redelijk betaalbare camper om in te zitten en te slapen? Dan kan een camperbusje een goede keuze zijn. Volgens de beschrijving zou je er met drie personen in moeten kunnen slapen.

Persoonlijk vinden we het een plus als we in een camper rechtop kunnen staan. Dat is bij dit type niet het geval. Ook bij dit type moet de zitruimte elke avond worden omgebouwd tot slaapruimte. Ook dat vinden we geen voordeel en daarom kiezen we alleen voor een camperbusje als de huurprijs interessant genoeg is.
4×4 camper
Tijdens onze reis door zuid Patagonië in 2018 huren we voor 17 dagen een 4×4 camper met dubbele cabine. Er is voldoende leefruimte voor twee volwassenen met een kind. Boven de cabine bevindt zich een vast tweepersoonsbed. De eethoek kan worden omgebouwd tot een extra tweepersoonsbed, maar voor ons kan het eet-/zitgedeelte zo blijven. De keuken is praktisch en er is zelfs een douche en een toilet aan boord. De stahoogte is met ongeveer 2 meter berekend op onze Europese lengte. Soms heeft dit type camper zonnepanelen, die van ons heeft dat niet.

Onze keuze camperverhuurder
Uiteindelijk brengen we in 2018 onze lijst terug tot twee (lokale) verhuurders: Patagonia Austral Motorhome en Holiday Rent. Deze aanbieders hebben een kantoor in zuid Patagonië. Naast een lokaal aanspreekpunt is het vaak voordeliger om rechtstreeks bij de verhuurder te boeken.
Onze keuze valt op Patagonia Austral Motorhome. We hebben een goed gevoel bij dit vriendelijke familiebedrijf en ze reageren steeds snel op onze e-mails. Hun verhuurvoorwaarden komen als beste uit de bus; zo mogen we 300 km/dag rijden en is de verzekering helemaal compleet voor een aantrekkelijk bedrag. Hun vestiging in Rio Grande maakt Patagonia Austral Motorhome aantrekkelijk voor onze reisroute, die begint in Ushuaia. De route die wij willen rijden is toegestaan, zonder meerprijs.
Recentelijk lezen we over een camperverhuurder die gevestigd is ín Ushuaia zelf, Patagonia Drivers. In 2018 had deze verhuurder nog geen vestiging in Ushuaia, anders zou dat ons destijds tijdens onze voorbereidingen zijn opgevallen en dan hadden we zeker prijzen en voorwaarden met Patagonia Austral Motorhome vergeleken.
Het is beter om op de eerste huurdag geen grote rijafstand in te plannen. De uitleg van de camper en het papierwerk neemt veel tijd in beslag. Waarschijnlijk ga je daarna boodschappen doen en dan blijft er niet veel tijd meer over om ver te rijden. Daarnaast zul je moeten wennen aan het rijden in een camper. Wij besteden de eerste huurdag aan boodschappen doen en het inrichten van de camper.
Camper huren Carretera Austral
Het is gebruikelijk om voor de Carretera Austral de camper op te halen op het vliegveld van Puerto Montt, of in het nabij gelegen Puerto Varas. Na je reis kun je de camper ook weer hier inleveren. Wil je de Carretera Austral niet helemaal terugrijden (ook geen straf), dan is het mogelijk om de camper op het vliegveld van Balmaceda in te leveren. Het is ook mogelijk om vanaf de Carretera Austral de grens met Argentinië over te steken en je weg te vervolgens naar het zuiden via Ruta 40. Je rijdt dan, via El Calafate (Perito Moreno-gletsjer), naar Torres del Paine Nationaal Park en levert de camper bijvoorbeeld in Punta Arenas in.
Welke camper voor de Carretera Austral?
De hiervoor genoemde daktent camper volstaat voor twee personen met weinig bagage en eisen. Je kunt kiezen voor een 4×4, omdat deze beter geschikt is voor het rijden op onverharde delen, maar dat is voor de Carretera Austral geen must. Eigenlijk is wat ons betreft een gewone SUV auto voor het rijden van de Carretera Austral nog de beste optie.

Camperverhuurders in Patagonië
We hebben een apart overzicht gemaakt van Camperverhuurders in Patagonië. Dit overzicht zullen we steeds bijwerken als er bij ons wijzigingen bekend zijn of als we horen van nieuwe verhuurders. Foutje gezien? Laat het ons weten.
Wat kost een camper?
Een camper huren in Patagonië blijft duur. Een lagere prijs betekent vaak een beperkte verzekeringsdekking, een daglimiet van kilometers of minder flexibele ophaal- of inleverlocaties.
In december 2018 huren we een camper in het vroege hoogseizoen, van 5 t/m 21 december. Benieuwd wat we hiervoor hebben betaald? We hebben de kosten voor onze camper voor je op een rijtje gezet.
📌Verhuurprijzen fluctueren, afhankelijk van seizoen, locatie en wisselkoers. Online zien we dat er kortingen tot 20% worden aangeboden voor camperhuur tussen maart en augustus. Dit maakt reizen in het vroege naseizoen aantrekkelijk.
Drop-off kosten
Hou rekening met extra kosten bij inlevering op een andere plek, vooral op populaire routes zoals de Carretera Austral of Ruta 40. Deze drop-off (of one-way) kosten kunnen makkelijk oplopen tot de helft van de totale huurprijs. Voor elke kilometer die de verhuurder moet rijden om de camper terug te brengen, wordt een bedrag berekend. Je kunt proberen om je reisschema zo aan te passen dat je de camper ophaalt en terugbrengt op dezelfde locatie, maar vaak lukt dat niet zonder precies dezelfde route terug te rijden.
Relocations
Zoals al eerder geschreven, het huren van een camper voor je reis door Patagonië is niet goedkoop. Gelukkig kun je besparen op de kosten door bijvoorbeeld in de randen van het hoogseizoen te reizen en wat luxe in te leveren in ruil voor een lagere huurprijs.
Een andere manier om te besparen is door websites van de verhuurders in de gaten houden of zij relocations aanbieden. Tegen een flinke korting breng je een camper terug van de ene naar de andere locatie. Dit zijn campers die reizigers, na hun reis, ergens hebben achtergelaten.
Heb je een flexibel schema en kun je op korte termijn op reis, dan kan een relocation interessant zijn. Het is zaak dat je snel boekt, het aanbod is namelijk beperkt en verandert voortdurend. De route mag je vaak zelf bepalen en de tijd die je maximaal onderweg mag zijn, spreek je af met de verhuurder.
Op de website van Patagonia Drivers worden deals aangeboden met 20% korting. Helaas zijn relocations in Patagonië nog niet zo gebruikelijk als in de VS en Canada.
Reserveer je camper op tijd
Welk type camper je ook kiest, je doet er goed aan om op tijd te reserveren. In januari en februari is het hoogseizoen en rond half juli merk je al dat de beschikbaarheid voor die maanden afneemt. Als je zo’n acht maanden van tevoren boekt, heb je meestal nog genoeg keuze.
Verhuurvoorwaarden
Wanneer je een camper huurt in Patagonië, is het aan te raden om naar de specifieke voorwaarden en beperkingen van elk bedrijf te kijken voordat je een reservering maakt. Verhuurvoorwaarden zijn niet het meest sexy onderdeel van je reizen, ze worden vaak pas belangrijk als er iets misgaat tijdens je reis.
- Hoeveel kilometer mag je per dag rijden? Bij sommige verhuurders geldt een maximaal aantal kilometers per dag die bij de standaard prijs is inbegrepen. Vaak is dat 200 km (en dat is ruim voldoende in Patagonië). Voor elke overkilometer kan maar zo €0,60/km worden berekend.
- Welke verzekeringen zijn inbegrepen en kan ik het eigen risico afkopen? Een reiziger tipt ons over het afsluiten van een aparte afkoop eigen risico verzekering voor een jaar, rechtstreeks bij een verzekeraar. Gedurende dat jaar kun je er meerdere keren gebruik van maken en je vermijdt de kosten die de verhuurder of intermediair je doorbelast. Misschien dat het voor jouw Patagonië reis gunstig uitpakt. Een prijsindicatie voor zo’n aparte afkoop eigen risico verzekering, is €116/jaar bij Riverside Malta. Onze tipgever is enthousiast, over zijn claim van de kosten van een nieuwe band wordt niet moeilijk gedaan en het claimen zelf verloopt soepel.
- Wat is de procedure voor het oversteken van de grens (een cross border) en wat zijn de extra kosten? Niet onbelangrijk omdat Patagonië in zowel Chili als Argentinië ligt. Let op, het is lang niet altijd toegestaan om een landsgrens over te steken. Check dit als je je route in kaart hebt gebracht en op zoek gaat naar een verhuurder.
- Zijn drop-off kosten van toepassing? Eigenlijk is dat altijd wel het geval.
- Zijn er beperkingen in waar je mag rijden? Off-road, gravelwegen of alleen op asfalt.
De wegen in Patagonië

Veel plekken in Patagonië zijn goed berijdbaar, zowel met een camper als met een gewone auto. Glad asfalt kan van het ene op het andere moment veranderen in een tientallen kilometers lange dirtroad, maar als je voorzichtig rijdt en je snelheid aanpast dan zul je geen problemen ondervinden. Voor wat de Carretera Austral betreft, die is lang nog niet overal geasfalteerd. Het is aan te raden te checken of de camper geschikt is voor route die je wilt rijden en de (weers)omstandigheden. Het goede nieuws is dat de wegen in heel Patagonië continu worden verbeterd.
Ontdek meer van Bestemming Patagonië
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Beste,
Wij willen graag aankomende Februari 17 dagen met de camper reizen in Patagonia.
Daardoor is deze blog super hulpzaam, dank daarvoor!
Wij hadden een aantal vragen over PatagoniaAustralMotorhome:
– We zagen weinig recensies staan over dit bedrijf, in hoeverre hebben jullie een goede ervaring met die bedrijf gehad?
– Zijn ze goed bereikbaar bij vragen onderweg?
– Is contact leggen in het Engels mogelijk?
– Is het mogelijk om eigen risico af te kopen of is dit niet ter sprake?
Wij horen graag van jullie!
Mike Verdaasdonk en Naomi Bink
Hallo Mike en Naomi,
Wat leuk dat jullie vragen voor ons hebben en natuurlijk dat jullie plannen hebben om naar het prachtige Patagonië af te reizen. Wat betreft onze ervaringen met Patagonia Austral het volgende.
Onze goede ervaring begint al in de voorbereiding. Wij hebben vooraf per e-mail contact gezocht (in het Engels) en vragen afgevuurd. Steeds kregen wij binnen 24 uur een reactie, ook in het Engels. Ook de offerte was in het Engels. Er werd uitgebreid op onze e-mails en vragen ingegaan en er werd expliciet terug geschreven dat het helemaal geen probleem was om ons op weg te helpen in onze voorbereidingen. Wat ons betreft win je dan al een paar punten.
In de e-mail contacten werd ons ook ongevraagd een paar tips gegeven over dingen waarmee we rekening moesten houden tijdens onze reis door Patagonië.
Wat wij verder een belangrijke pre vonden, is dat we een relatieve kleine aanbetaling hoefden te doen en de rest ter plekke contant of met creditcard konden betalen. Dat verkleint toch wel het risico.
Het contact bleef ook na de boeking heel goed en we hebben duidelijke afspraken kunnen maken over het ophalen en inleveren van de camper. Patagonia Austral is maar een klein verhuurbedrijf maar wij hebben wel een uitstekende service ervaren wat betreft het ophalen en afleveren. Dat kan in nagenoeg elke Argentijnse plaats, zij reizen er speciaal voor jou naartoe. Uiteraard hangt hier wel een prijskaartje aan, zie onze drop-off kosten van toen.
Eigenlijk kunnen we maar één ‘nadeel’ noemen uit onze ervaring van een aantal jaren geleden: de betaling van het voorschot ging nog ouderwets via een bankoverschrijving. Dat was wel een gedoe. Misschien is dit inmiddels gemoderniseerd.
Gelukkig hebben wij Patagonia Austral onderweg niet nodig gehad, maar we hebben er vertrouwen in dat het contact net zo goed zou zijn verlopen. Tegen het einde van de huurperiode hebben we per sms contact gehad en dat verliep ook weer prima. Wat we ook wel heel erg plezierig vonden is dat we één aanspreekpunt hadden (Antonio).
De verzekering was toen zonder eigen risico, we moesten alleen een borg betalen. Die kregen we na afloop probleemloos terug.
Wij maken plannen om later dit jaar weer naar Patagonië te gaan en zullen zeker weer contact zoeken met Patagonia Austral. We zouden het leuk vinden om af en toe van de voortgang van jullie plannen te horen.
Reislustige groeten, John en Patricia.
Dag! Wat een top webiste, dat mag even eerst gezegd worden 🙂
Wij zouden graag in januari komend jaar 6 weken met een camper van Bariloche naar Ushuaia willen rijden. Het liefste one-way omdat we 2 jonge kindjes mee hebben (bijna 2 en 4 dan) met het idee dat we dan tijd besparen en rustig aan kunnen doen. Ik heb nu een offerte van een bedrijfje wat helaas helemaal in Buenos-Aires zit waardoor we op pick up en drop off kosten zitten van 1350 euro en 1050 euro nog bovenop de huurprijs. De rede voor vertrekpunt Bariloche is door een geplande taalcursus hier van 4 weken voordat we onze trip van 6-7 maanden verder kruisen door zuid-Amerika.
Misschien jullie nog een gouden tip die mij helpt om ‘om te denken’ in ons plan en de kosten van de camper (ondanks het hoogseizoen) iets aan de lagere kant te kunnen houden. Totaal voor die 6 weken kom ik op 11.000 euro. Wat een enorm bedrag! Maar als dat is zoals het is willen we dit wel overwegen voor de ultieme vrijheid. Hoor graag tips van voorgangers 🙂 Als ik een vergelijking maak met jullie berekening doorgeteld voor 6 weken kom ik echt wel op een lager bedrag uit namelijk…
Dag Eline,
Dank je wel voor je reactie onder ons blog en wat een fijn compliment! We hebben beide berichten van je ontvangen, dus het ging goed hoor. Helaas zijn wij van onze zijde door omstandigheden momenteel niet in de gelegenheid om onze volle aandacht aan de website te geven. Vandaar deze late reactie, excuses daarvoor.
Jullie hebben een prachtige route in gedachten! Ongetwijfeld Carretera Austral, El Chaltén, Torres del Paine, Ruta 40, mmm… jaloersmakend! En wat geweldig dat jullie daar zes weken de tijd voor kunnen nemen. Dan kunnen jullie veel tijd nemen voor al het moois. Wij raden je echt niet aan om de route heen en terug te rijden! Je tikt dan de 6000 km aan en dat betekent elke dag flink rijden. De beste alternatieve keuze is dan om de route te verkorten, bijvoorbeeld tot aan Puerto Natales (Torres del Paine NP) of Punta Arenas (Chili). Het laatste stuk naar Ushuaia is niet het meest spectaculaire stuk, maar we begrijpen het wel als jullie ‘naar het einde van de wereld’ willen rijden :-).
We herkennen je ‘probleem’ dat de meeste (camper)verhuurders geen kantoor in Patagonië hebben, waardoor je extra kosten maakt om daar toch een camper te huren of achter te laten. Nu is Bariloche vaak geen probleem, omdat die stad ook wordt aangedaan door reizigers die meer in het midden en noorden van Argentinië en Chili blijven. Maar Ushuaia blijft lastig. Gelukkig komt daar steeds meer verandering in. Onze eigen ervaring met Patagonia Austral is heel goed. Zie daarvoor ons blog en het commentaar daaronder (hierboven). Nieuw op de markt (en ook voor ons) is Patagonia Drivers (https://patagoniadrivers.com/eng/index.html#home) dat een kantoor heeft in Ushuaia. We weten niet van welk bedrijfje jij een offerte hebt, maar het is de moeite wellicht waard om het nog bij Patagonia Austral en Patagonia Drivers te proberen. Je zult sowieso one way kosten maken, die waren bij ons ook niet gering ($700, ongeveer €650,-), maar de pick up kosten zijn echt te beperken door een verhuurder in Patagonië zelf te vinden. Daarbij is het goed dat jullie je richten op Argentijnse verhuurders omdat je vanuit twee Argentijnse steden huurt. In Chileens Patagonië (Punta Arenas) zit Holiday Rent (https://www.holidayrent.cl/english/). Het zal zeker schelen dat zij in Patagonië zitten, maar wel in Chili en niet in Argentinië. Dat maakt het verhuren vanuit twee Argentijnse steden wellicht onhandig of misschien wel onmogelijk. Maar vragen kan altijd!
Realiseren jullie je ook dat de tijden gewoon zijn veranderd en alles duurder is geworden. Ook in Chili en vooral Argentinië, waar de mensen bovendien momenteel met een geweldige inflatiecrisis hebben te maken en sommigen nauwelijks het hoofd boven water weten te houden. Als wij nu dezelfde camper zouden willen huren, zullen we vast niet betalen wat we toen betaalden.
Hopelijk hebben we je hiermee een beetje op weg geholpen? Laat het gerust weten als je met nog meer vragen rondloopt of als we nog iets verder moeten verduidelijken of uitdiepen. Of natuurlijk als we nog een vraag onbeantwoord hebben gelaten. We wensen jullie heel veel voorpret en een fantastische reis door Patagonië. We zouden het leuk vinden om daar meer over te horen of te lezen. Tips aan ons en/of aanvullingen voor de website zijn ook altijd welkom!
Reislustige groet,
John & Patricia
Dag John en Patricia, allereerst een fijn kerstfeest :). Ondertussen zijn wij al enkele weken in Argentinië en het is hier prachtig. Ik heb nog wel een aanvullende vraag. Wij hebben uiteindelijk de camper gekozen die (helaas) helemaal uit Buenos Aires zal moeten overkomen, maar als alles goed gaat en we hebben de camper, dan hebben we denk ik geluk gehad dat ik redelijk last minute nog iets heb kunnen vinden voor het hoogseizoen. De camper eigenaar wil graag dat wij het resterende bedrag overmaken. Ik heb reeds een borg betaalt van rond de 10% toen ik in NL was. Wij vinden het nogal wat om zonder de camper gezien te hebben nu direct de overige kosten over te maken. Zeker omdat wij elders zitten (Bariloche) en wij dus niet de camper kunnen zien op voorhand. Is het normaal voordat de camper komt het gehele gedrag over te maken. Ik begrijp ook zijn kant, dat hij een camper helemaal over laat komen uit Buenos Aires en dan wel bevestiging wilt dat het een serieuze boeking is. Wat is jullie ervaring?
Met vriendelijke groet!
Hallo Eline,
Wij wensen jullie ook een fijne kerst! Wat gaaf dat jullie al zo lang in Argentinië zitten en de feestdagen daar meemaken.
Bedankt voor je vraag. En het vertrouwen dat wij je mogelijk kunnen helpen, of op z’n minst geruststellen. Om meteen met de deur in huis te vallen; je schrijft dat je de camper last minute hebt geregeld. Dan is het niet gek dat de verhuurder nu het hele bedrag wenst te ontvangen. Het werkt meestal zo dat je een aanbetaling doet bij het boeken en dat je de rest dan een paar weken van tevoren moet betalen. Kijk eens in de huurvoorwaarden, want daar staat het vast in.
We hebben het voor je gecheckt bij twee verhuurders die wij eerder genoemd hebben: Holiday Rent in Chili en Patagonia Drivers in Ushuaia. Beide verhuurders geven aan dat er een aanbetaling van 30% moet worden gedaan bij reservering en dat de rest van het bedrag uiterlijk 45 of 90 dagen voor de aanvang van de huur betaald moet zijn. Dus het is gebruikelijk wat jullie verhuurder vraagt! Zeker zo kort van te voren. Want inderdaad begrijpen wij ook wel zijn kant: eerst zekerheid voordat de camper uit BA overgebracht wordt.
We kunnen je twee tips geven, of eigenlijk drie. Sla de reviews erop na. Hoe zijn de ervaringen van andere huurders?
En hoe is het contact met de verhuurder? Als jullie al een paar keer vlot contact met elkaar hebben gehad, is er misschien een vertrouwensband op grond waarvan je overeen kunt komen dat jullie van het resterende bedrag een aanzienlijk deel betalen, maar nog net niet alles. Er is dan voor de verhuurder een prikkel om te leveren. Geef desnoods aan dat je niet in één keer het bedrag kunt overmaken vanwege limieten.
Als laatste misschien een inkoppertje, maar toch; betaal met je credit card als dat kan. Komt de verhuurder zijn verplichting om te leveren niet na, dan kun je het bedrag terughalen via de credit card maatschappij.
Hopelijk heb je hier iets aan. Toegegeven: je hebt helaas ook weinig keus, omdat jullie anders misschien wel zonder camper komen te zitten. We hopen dat jullie na deze hobbel een prettig en voorspoedig verloop van jullie reis hebben 🤞.
We vinden het leuk om op de hoogte gehouden te worden van jullie reis. Wij zijn altijd geïnteresseerd in de ervaringen van Patagonië-gangers. Het helpt ons deze website actueel te houden en ook bij het voorbereiden van onze eigen Patagonië roadtrips. De eerstvolgende hopen we in maart/april 2024 te gaan maken. Misschien vind je het leuk om lid te worden van onze Patagonië community op Whatsapp? We zijn die nét gestart, dus er zijn nog geen andere leden en er is op dit moment nog weinig informatie te vinden voor je. Maar ook jouw ervaringen kunnen anderen helpen. Als je lid wilt worden kun je deze (100% veilige!) link gebruiken:
https://chat.whatsapp.com/BjwmbuNt6Ht3rSIeEBLkt1
Reislustige groet van John en Patricia
Hoi John en Patricia,
Jullie website is geweldig voor onze voorpret, en wat een foto’s bij de verhalen! Het is fijn om wat ervaringen te kunnen lezen van reizigers die er al zijn geweest, dus dank daarvoor. Zouden jullie ons wat advies willen geven?
We denken erover om komende november naar Patagonië te gaan. Het aanvankelijke plan is om van Puerto Montt te rijden naar Punta Arenas. We zitten nu met de vraag wat voor een voertuig het beste aansluit op onze wensen. Een 4×4 met daktent, of een camperbusje? Kamperen (daktent) vinden we heerlijk, maar ik lees veel over de harde wind in -zeker het zuidelijke deel van- Patagonië, dus een daktent lijkt me spannend en koud in november. Een camperbusje is warmer omdat je binnen kan zitten, maar het lijkt me minder geschikt voor de bumpy roads die ik overal teruglees. Dan is de vraag hoe heftig de wegen zijn en of een camperbusje het einde gaat halen.
Als we zouden kiezen tussen een camperbusje (comfortabel maar kwetsbaarder), of een 4×4 met daktent (niet comfortabel maar robuust), wat zouden jullie aanraden? De vraag die ik erbij heb is of een 4×4 echt nodig is, of dat het met een busje ook prima gaat als je rustig aan doet.
Ben benieuwd naar jullie idee hierbij. Hoor het graag! Dank alvast voor jullie meedenken.
Groeten,
Siebe
Hoi Siebe,
Bedankt voor je complimenten voor onze website (erg aardig van je) en voor je vraag. Wat een geweldige reis zijn jullie van plan te maken zeg! De manier van reizen (auto met daktent of camperbusje) spreekt ons erg aan. We denken graag met je mee. Dat geeft ons ook weer inspiratie voor onze volgende Patagonië reis.
De keuze van een voertuig is van een aantal factoren afhankelijk, zou je ons daarom iets kunnen vertellen over de route die jullie van plan zijn te rijden? Er zijn meerdere opties om van Puerto Montt naar Punta Arenas te rijden.
Groeten, John en Patricia
Hoi John en Patricia,
Dank voor jullie reactie!
Niets ligt vast, maar ons idee op dit moment is als volgt. We zouden willen starten met het rijden van de Carretera Austral. Bij Villa o’Higgins maken we rechtsomkeert om de grens naar Argentinië over te steken bij Los Antiguos. Vervolgens zakken we af via Ruta 40 naar Puerto Natales. Of we de bus/auto daar inleveren of in Punta Arenas weten we nog niet. Tips uiteraard welkom!
Onderweg camping/wildkamperen lijkt ons prachtig, maar we hoeven geen nieuwe wegen te ontdekken 😉
Groeten,
Siebe
Hoi Siebe,
Dat klinkt goed en jaloersmakend!
Misschien goed om te beginnen met op te merken dat een 4×4 niet per se nodig is voor jullie route. De Carretera Austral is grotendeels geasfalteerd. Alleen na de boottocht vanuit Hornopirén tot ongeveer 24 km voor Chaitén en na Villa Cerro Castillo is de weg ongeasfalteerd en dat is overwegend prima te doen met een 2×4. Al zitten er echt een paar rotstukken tussen, vooral rond Rio Tranquilo. Het is wat ons betreft belangrijker dat jullie een auto of camper hebben die hoog op de wielen staat, dus minimaal een SUV achtige. Wij hadden een Toyota Yaris Cross en die voldeed prima.
Ruta 40 is op jullie route ook grotendeels geasfalteerd, alleen niet – zover wij weten – over een lengte van ca. 73 km ten noorden van Tres Lagos, vlak voor de afslag naar El Chalten. Als je een andere weg neemt om af te snijden (bijv. R 7 tussen El Calafate en Torres del Paine) kom je gravel tegen. De gravelwegen in Argentinië hebben wij als goed en breed ervaren. Geen gaten en kuilen zoals op de Carretera Austral, maar wel soms wasbord ribbels.
Op de ongeasfalteerde wegen vinden wij een camper niet prettig. Alles rammelt en schudt, waardoor je nog langzamer gaat rijden. Bij ons bleek zelfs het chemisch toilet omgevallen :-(. Voor dat soort wegen vinden wij zelf dus een auto makkelijker, stabieler en wendbaarder. Op het laatste stuk van de Carretera kwamen we geen camperbusjes meer tegen, we weten nu waarom.
We denken ook dat wind niet zozeer een rol speelt op jullie route. Harde wind is er vooral in Zuid Patagonië (Tierra del Fuego), nog zuidelijker dus dan jullie willen komen. In november kunnen regen en kou een rol spelen, zeker in de hoger gelegen gebieden als Cerro Castillo en Torres del Paine (beide Chili). Begin november is ook sneeuw niet uitgesloten.
Het is dus precies wat je zelf zegt: kies je met een camper voor comfort en alles bij de hand, of kies je met een auto voor compact en robuust, maar wel wendbaar en daardoor meer rijcomfort. Ook de kosten spelen natuurlijk een rol; een auto met daktent zal beduidend goedkoper zijn, ook in de one way kosten. Die kosten moet je niet onderschatten, die kunnen de helft van de huurprijs zijn. Mocht het qua weer een keer tegenzitten, dan zouden jullie af en toe een overnachting in een ho(s)tel of pension kunnen kiezen. Dat doe je niet zo snel met een camper.
Al met al valt uit ons antwoord wel op te maken, dat in jullie situatie onze voorkeur zou uitgaan naar een auto met daktent.
We hopen dat jullie iets aan ons antwoord hebben. We zouden het leuk vinden als jullie ons op de hoogte houden en als jullie kiezen voor een auto met daktent, dan zijn we erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen daarmee. Wellicht is het een optie voor onze eerstvolgende Patagonië reis.
We wensen jullie veel plezier met het voorbereiden van (ongetwijfeld) een onvergetelijke reis. En als jullie nog meer vragen aan ons hebben, stel ze gerust.
Reislustige groeten van John en Patricia.